Friday, May 05, 2006

Sambutan maulud nabi peringkat USM

Dewan Budaya, 5 mei 06

Sekali lagi berkesempatan mengunjungi dewan budaya usm, sempena sambutan maulud nabi peringkat usm.. thanks again for the information..terpaksa pi sorang2 sbb 2 org hsmet yg tak ke mana2 tu, tak sudi mengikut..hehehe

“keunggulan ilmu teras kegemilangan universiti”
Rajin bebenor usm menjemput YDP penang.. agaknya sebab satu2nya u kat pulau ni kot, TYT YDP pun kerap pi mai pi mai usm, bagus laa gitu, tunjuk komitmen sokong aktiviti ilmiah.. n 1st time dengau ydp penang berucap.. tapi tak sempat nak quote kata2 ydp ngan NC usm (suka dengau cara NC pronounce UNIVERSITI), sebab pen aku kena kidnapped ngan akak sebelah, aku pun satu, biasanya bekal pen at least 2 btg, tp hari ni bawak satu jer, sbb pen biru aku dah abih dakwat, huhuuhu, sengkek tul aku nih.. malas nak wat koleksi pen cam dolu kala.. lastly masa turn ust wan, aku terpaksa pinjam ngan adik kat sebelah, ntah sesapa, dia pun baru masuk dewan.

Personaliti Rasul Allah saw

Itu laa sepatutnya tajuk yg perlu dikupas oleh Ustaz wan Sohor, ust yg sebelum ni aku pun tak tahu apa namanya sehingga laa ada satu ptg tu bila nengok WHI, ust wan jadi jemputan utk tajuk yg maksudnya lebih kurang hak wanita/cara wanita pilih pasangan.. huhuhuh…kebetulan, tajuk tu lum sesuai ngan aku.. tp yg bleh aku ingatnya, nengok pengacara WHI tu, tuu dia aihh, punya laa perhati si ustaz ni macam kalau bleh nak di mamahnya..dan kebetulan nengok ngan hsmet, hsmet pun trkeluar laa istilah ustaz comel.. huhuhuh, aku pun terikut gak..

bila cakap bab personality Rasulullah SAW, perkara pokok yang tak boleh lari dari kita amik tahu dan perlu amik tahu, sudah tentu bab Akhlak (salah satu ciri yg ditekankan dlm buku AESMI). Dan untuk sesi hampir 2 jam (tak sampai 2 jam puunnn), bab akhlak laa yg banyak disentuh.. secara ringkasnya ustaz wan tekankan..
- akhlak itu ugama
- akhlak itu Adat
- akhlak itu Tabiat
- akhlak itu Takliq

dari situ banyak yang berbahagia ustaz sentuh kisah2 nabi SAW dan para sahabat.. aku nii bila dengar orang bercerita, tangan biasanya stop kerja, aku cukup suka dengar kisah nabi, tapi tak berpeluang nk cari koleksi dan buat koleksi lagi.. 2 3 bijik kitab yg ada pun tak khatam dan hadam lagi(sbb bahsonya targis indon, kekadang jer belek).. antara kisah yg ustaz sebut, pasal Nabi SAW suka senyum, hatta bila baginda SAW naik kuda (selepas baca bismillah n alhamdulillah yg dijadikan adat) pun baginda senyum..dan meleret laaa citer2 yg ustaz kaitkan…antara contohnya…yg dicadangkan, cuba naik motor pastu senyum…. Hmmmm dan bezanya bila kita naik motor kita moncongkan mulut…hehehhe..aku lupa laa plak, balik tadi aku senyum ke dop bila naik motor, kalau tak silap aku senyum sebab teringatkan adik2 pmi tu tegur aku masa beli buku tadi…ahakss

tak sempat nk salin bait2/kata2 yg grup al irfan nyanyikan tadi duet ngan ……(tak sempat nengok namanya)….. kata2 part chorus tu tak clear sebab harmoni suara sebabkan aku takleh nak tangkap perkataan sebenar.. syahdu gak nasyid tu….alahaiii

tak banyak nak diulas kat sini, aku ada kelass..permisi

1 comment:

Sayuti said...

sesungguhnya baginda diutus untuk menyempurnakan akhlak.