Tuesday, May 23, 2006

sahabat

aku scan dari handout yang ami bagi akhir sem dolu...kertas aku satu kotak kena hurung ngan anai2...nasib baik yg ni masih ok...so, sbg backup, aku sumbat dalam blog ni laa...

Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan seluruh jiwa ragaku, seperti aku mencintai sanak-saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun setelah aku mati.

Aku selalu berharap mendapat sahabat yang sejati yang sanggup bersama semasa suka dan duka. Jika aku temui, aku berjanji akan selalu setia kepadanya.

Aku hulurkan tangan kepada sahabat-sahabaku untuk berkenalan, kerana aku akan berasa senang. Semakin banyak aku perolehi sahabat, aku semakin yakin pada diri sendiri.

Belum pernah aku temui di dunia ini seorang teman yang setia dalam duka.Padahal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka. Jika duka melanda aku sering bertanya-siapakah yang sudi menjadi temanku? Semasa aku senang, sudah biasa banyak yang akan irihati, namun, semasa aku susah, mereka pun bertepuk tangan.

Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini. Dan bersikaplah seperti seorang pendeta dalam menghadapi manusianya. Peliharalah cintamu terhadap mereka. Kelak kau akan memperoIehi kebaikannya.

Sepanjang usiaku yang semakin tua, belum pernah aku temui di dunia ini teman yang sejati. Aku tingga1kan orang-orang bodoh kerana banyak kejahatan dan aku jauhi orang-orang mulia kerana kebaikannya sedikit.

Teman yang tidak dapat dirnanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai teman. Tidak ada yang abadi, dan tidak ada teman yang sejati kecuali yang menolong ketika kita susah.

Sepanjang hidupku, aku berjuang keras mencari teman sejati sehingga pencarianku membosankan..

Engkau derhaka kepada ALLAH dan sekaligus rnenaruh cinta kepadaNYA. Ini adalah suatu kemustahilan. Apabila engkau benar-benar mencintaiya, pastilah engkau mentaati semua perintahNya. Sesunggullnya orang yang menaruh cinta tentulah bersedia mentaati perintah orang yang dicintainya. Dia telah kirimkan nikmatNya kepadamu setiap saat. Dan tidak ada rasa syukur yang engkau panjatkan kepadaNya.

-Petikan daripada nasihat imam Syafi‘ie dalam berasahabat dan mencari cinta NYA.

No comments: